Opvoeden vanuit het hart met Positive Discipline


De grootste uitdaging in mijn leven is het opvoeden van mijn twee kinderen. Daar kan ik heel eerlijk over zijn. Overigens had ik dit niet verwacht. Ik dacht dat opvoeden mij makkelijk af zou gaan. Echter kwam ik tot de conclusie dat de opvoedingsstijl van belonen en straffen niet bij mij paste. Ook wil ik altijd graag in verbinding zijn met onze kinderen.

Ik zocht en vond Positive Discipline. Een uniek programma speciaal ontwikkeld om je als ouder, opvoeder, leerkracht of professional te ondersteunen om kinderen bij te staan in hun ontwikkeling tot verantwoordelijke, respectvolle en vindingrijke leden van de samenleving. Gebaseerd op de succesvolle Positive Discipline boeken van Dr. Jane Nelsen leert het belangrijke eigenschappen en vaardigheden op een zowel voor volwassenen als kinderen respectvolle en bemoedigende manier.

Afgelopen weekend haalde ik mijn certificaat om trainingen aan ouders te kunnen geven om Positive Discipline toe te passen in hun opvoeding. Op 31 oktober a.s. om 20 uur geef ik een gratis info-avond waarbij we gaan kennismaken met de methode en we gaan er ook mee gaan oefenen. Ken jij iemand die dit interessant vindt of wil je zelf graag komen, dan hoor ik het graag. Er is ruimte voor maximaal 10 personen. Aanmelden graag via mijn mailadres of een persoonlijk berichtje. 

Recent onderzoek heeft aangetoond dat kinderen vanaf hun geboorte zijn ‘aangelegd’ om zich met anderen te verbinden en dat kinderen die zich in de gemeenschap, gezin en school verbonden voelen, zich erbij voelen horen, minder geneigd zijn om zich te misdragen. Om gelukkige mensen te worden die kunnen bijdragen, moeten kinderen de nodige sociale en andere vaardigheden leren.

 

Vijf criteria voor Positive Discipline:

  1. Het helpt kinderen om zich verbonden te voelen (erbij te horen en van betekenis te zijn)
  2. Het is respectvol en bemoedigend voor alle betrokkenen (vriendelijk en vastberaden tegelijk)
  3. Het is effectief op de lange termijn (het leert na te denken over wat het kind denkt, voelt en besluit over zichzelf en de wereld – en wat hij in de toekomst moet doen om te overleven en succesvol te zijn)
  4. Het leert belangrijke sociale vaardigheden en vaardigheden voor het leven (respect, problemen oplossen, samenwerken als ook vaardigheden om thuis, op school en overal bij te dragen.
  5. Het nodigt kinderen uit om te ontdekken hoe capabel ze zijn (bemoedigt het opbouwende gebruik van persoonlijke invloed en autonomie)

 

 

 

 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *